söndag 13 maj 2012

Snorkling och nötter

I och med att vi har hyrbil under hela den dryga veckan vi kommer att vara här på ön så har vi en otrolig frihet varje dag. Efter lite funderingar på morgonkvisten så bestämde vi oss för att påbörja vår dag med att fara till ”City och Refuges”.

”City of Refuges” är en tidigare helig plats som ligger ca 30 minuter utanför Kailua-Kona och dit kunde krigsskadade, tjuvar och andra människor fly. Ifall de tog sig hela vägen hit och in på detta område, som var noga övervakat av vakter, så kunde de andas ut eftersom prästen då skulle välsigna dem så att de trygga kunde återvända till sitt hem som åter fria män.

Vi vandrade runt en stund och beundrade monumenten, muren som byggts upp kring området, den vackra utsikten, sköldpaddorna som har sitt tillhåll i en av de små vikarna, och de fantastiska omgivningarna.

Efter lite om och men bestämde vi oss tillslut för att gå bort till en större vik och snorkla lite eftersom vi trodde att vi kanske kunde få se lite fler sköldpaddor där. Och även fast vi inte fick se en enda sköldpadda så visade sig detta bli ett toppenbeslut eftersom vi till vår glädje fick se delfiner på ca 2 meters avstånd!!

Detta var verkligen hur häftigt som helst och denna händelse for direkt upp på en topp-placering över våra upplevelser på denna resa. Tyvärr hade vi bara ett cyklop så vi fick turas om men att kunna kolla på de vackra delfinerna som simmade förbi och dök ner framför en och vetskapen om att de befann sig någonstans under en var en mäktig känsla det med!

Tyvärr hände det som inte fick hända, precis innan vi fick syn på delfinerna, bestämde sig vår vattensäkra kamera för att ta farväl och började där med ta in vatten!!! Inte ett endaste litet kort hann vi få på de vackra delfinerna, 11 stycken var de som mest, utan de finns enbart bevarade i våra minnen.

Sista bilden innan kameran gav upp
Att se dessa ljuvliga, fredliga varelser simma förbi två och två och dyka långt ner mot botten för att så småningom dyka upp bara någon meter ifrån dig är en känsla som nog inte går att beskriva med ord. Det enda vi kan säga är väl att det var en av mäktigaste händelser vi någonsin varit med om!

Lyckliga som små barn i en godisfabrik simmade vi så småningom in till land igen och for tillbaks in mot stan. På vägen in fick vi plötsligt för oss att vi skulle kika in på en nötfabrik. Här på Hawaii odlar de mängder av Macadamia-nötter och här fick man se hur det gick till när de knäckte och skalade dessa hårda nötter. Det fanns även en liten shop men då vi inte tidigare har provat dessa nötter kände vi inte för att betala den ganska så höga summa som de ville ha utan vi åkte därifrån tomhänta.

Vi svängde istället tillbaks igen och for till det ställe vi tidigare funderat att svänga in på , Lions gate, som skyltade om turer bland nötter och kaffeplantor. Huset vi kom fram till såg ut precis som vilket annat hus som helst och vi blev otroligt tveksamma över ifall vi verkligen kommit rätt. Men efter ännu en titt på skylten vid vägen så steg vi ur bilen och ut ur huset kom då en äldre kvinna som bedyrade att vi hade kommit helt rätt.

Denna gamla kvinna ägde huset och ca 5 hektar mark med kaffeplant plus 5 hektar mark med macadamia-nötter och berättade om deras kaffe och nötter samt att vi äntligen fick chansen att provsmaka dessa populära nötter.

En liten stund senare hade vi både testat att knäcka våra egna nötter, testat rostade nötter med havssalt på, ätit rostade kaffebönor med mörk choklad runtomkring, strosat runt deras marker, plockat apelsiner från deras apelsinträd och kollat både på nötter och kaffebönor och inhandlat en påse med dessa goda nötter samt att Josefin hade fått minst 10 stycken myggbett.

Kaffebönor
När vi kände oss nöjda for vi tillbaks till hotellet och efter lite slappande på rummet fick det bli middag på en närliggande restaurang då det visade sig att de flesta restauranger stänger tidigt här i stan.