tisdag 3 april 2012

Vackra Anderna och Hotellstrul

Efter att vi hade intagit en inte allt för fascinerande frukost på vårt Hostel CasAltura så bestämde vi oss för att boka ytterligare en natt där eftersom vårt rum var riktigt trevligt samt de samtidigt hjälpte oss att boka en halvdagstur till Anderna.

Men drygt två timmar senare ca 30 minuter före vår tur, när vi var på väg ut för att inta lite snabb lunch innan vår tur, så började strulet som sedan skulle fortsätta resten av dagen. Receptionisten meddelade oss nämligen att de hade dubbelbokat vårt rum och att vi därför inte hade ett rum för kommande natt och var tvungna att tömma det innan utcheckningstiden. Och snälla som vi är blev vi inte speciellt irriterade just då utan mest stressade över situationen eftersom vi ville hinna äta något innan vi skulle iväg.

Vi hann med nöd och näppe slänga i oss lite lunch innan transfern från Turistik, som idag var precis i tid, kom för att plocka upp oss.

Turen var en halvdagstur där hela vägen upp för bergen i bussen är en otrolig upplevelse bara det. Och än en gång lyckades vi skapa ett minne hos guiden eftersom han började skratta mitt i en av sina beskrivningar av omgivningen.

Men för att börja från början, så vet ju alla vid det här laget hur svårt Josefin har att hålla sig vaken när hon åker buss. Det spelar alltså ingen roll ifall bussen går vid fantastiska utsikter och en guide står en meter framför och berättar spännande historier om allt vad vi ser. Hon blir lika trött vilket fall..vilket gjorde att Anders såg det som sin uppgift att hålla henne vaken genom att puffa på henne då och då, men detta hjälpte inte 100-%igt och även fast Josefin verkligen försökte hålla sig vaken var det otroligt svårt varför Anders hotade med att ta i hårdare nästa gång och låtsades därför slå till Josefin med handflatan i ansiktet vilket fick buss-chauffören att brista ut i skratt och på tillbakavägen säga att han nu skulle vara helt tyst ifall någon var trött ;). Men men..alltid roligt ifall de kommer ihåg en!

Utsikten från Anderna var i alla fall otroligt vacker och färgskiftningarna är så fantastiska denna tid på året. Över bergen seglar de vackra och stora Kondorerna som enligt guiden håller fast vid sin partner hela livet och när någon av dem dör så tar den andra livet av sig genom att flyga upp till 7000 meters höjd och sedan störta nedåt.

Under vår tur kom vi upp på ca 3000 meters höjd över havet och vi fick för första gången känna på den syrefattiga luften,och hur snabbt man bli andfådd, när vi skulle gå från skidresorten och en liten bit till upp på berget.

Omkring Anderna finns det nästan inga vilda djur men folk som bor i omgivningarna skjutsar ibland dit sina kor, hästar, getter o.s.v. för att de ska äta lite av de nyttiga örterna som finns där och sen hämtar de bara hem dem igen när de tycker att de har ätit tillräckligt.

Det är svårt att riktigt beskriva hur vackert det är och jag tror att bilderna får tala lite för sig själv.  Och om det är någon som blir sugen att åka hit och åka skidor någon vinter kan vi meddela att det bara är att börja spara då det enklaste rummet de har, gjort för 3 personer, kostade omkring 1000 USD  ( ca 7000 kronor) per natt och då tillkommer sedan en avgift för liftkortet på omkring 500 svenska kronor per person och dag.

Tiden uppe vid själva resorten var lite för kort, det är alltid trevligt att kunna sitta ner en liten stund och bara njuta av tillvaron utan att känna sig stressad över att man snart ska fara tillbaka.

Väl nere på plan mark igen så tog vi buss-chauffören på orden och passade på att sova en liten stund vilket skulle visa sig vara ett mycket bra beslut eftersom det skulle komma att bli en lång och dryg kväll.

Denna dag, den 29:e mars, så är det varje år vilda demonstrationer och bolaget vi varit på tur med rekommenderade oss att inte vara ute efter klockan 8 eftersom folk bränner upp bilar, kastar stenar och så vidare. De som demonstrerar är unga människor och denna årliga demonstration startade då två killar blev dödade av poliser under en demonstration mot diktatorn Pinochet  år 1985.  Demonstrationen är i mångt och mycket en ren kamp mellan unga människor och stadens poliser och allt som har med kapitalism att göra såsom banker, McDonalds o.s.v. Alla företag, speciellt de tidigare nämnda, stänger därför extra tidigt denna dag och fönsterrutor täcks för med stora träskivor.

Det var alltså inte helt rätt dag att stå utan hotell vid 19-tiden på kvällen då vi kom tillbaks från vår tur. De på hostelet, där vi hade haft våra väskor under turen, sa att de hade ett familjerum ledigt som vi kunde ta men det skulle kosta det dubbla mot för vårt tidigare rum så det plus att de varken var speciellt trevliga eller hjälpsamma gjorde att vi bestämde oss för att byta hotell.

Efter mängder av sökande på olika internetsidor hittade vi till slut ett hotell som låg lite över vår budget men som låg i ett bra område och som såg riktigt fint ut så vi bestämde oss för att boka det.

Glada för att det äntligen hade löst sig så skällde vi först lite på detta hostel och försökte förklara för dem vilka problem de gett oss och hoppade sedan in i en taxi och for till vårt bokade hotell. Men väl framme vid hotellet (RQ Central Suites) så visade det sig att booking.com som vi bokat vårt rum via hade missat att stängt detta hotell för fler bokningar och att detta hotell var helt fullbokat. Klockan var nu omkring 22 och vi var trötta, hungriga och otroligt less. Men denna receptionist var i alla fall otroligt trevlig och hjälpsam och medans vi satt och letade efter andra hotell satt han och ringde runt till de han kände till men alla var fulla för denna natt.

Men helt plötsligt ca 30 minuter senare kommer han fram till oss och säger åt oss att genast sluta leta, vi skulle inte fråga hur, men han hade fixat ett rum åt oss för denna natt! Vilken lycka!! Vi som precis hade börjat fundera ifall vi inte kunde få sova på en solstol vid poolen eller i deras bagage-rum ;).

Incheckningen tog en himla tid och sen när vi väl fick vårt rum så visade det sig att det inte var städat då personen som haft rummet sist inte hade checkat ut riktigt så det var bara att ta hissen 24 våningar ned till receptionen igen. Väl nere så kollade receptionisten undrande på oss och frågade, Ni ler fortfarande?! Han verkade tycka att det var fascinerade att vi fortfarande hade så glatt humör efter allt strul =).

Efter ytterligare en stund så fick vi ett nytt, städat, rum och kunde börja på nästa steg. Middag! Klockan var nu närmare 12 och restaurangen som låg precis bredvid hotellet hade hunnit stänga så det fick bli hämtmat. På tredje försöket lyckades receptionisten få tag på en pizzeria som körde ut pizza denna dag och vi kunde äntligen få i oss lite middag. När vi var mitt inne i vårt pizzaätande så öppnandes plötsligt vår rumsdörr och en förvånad man med resväska kollade in på oss. Vi var helt säkra på att de skulle bli något mer strul men vi kunde glatt krypa ner i våra sängar och njuta av att det löste sig till slut =).