söndag 23 maj 2010

Ridtur i värmen

Det kändes riktigt tungt när klockan ringde 05.15 inför ridturen denna lördagsmorgon men upp och iväg kom vi i alla fall. Det var vi två och så Mikaela som jag hade övertalat till att följa med på ridturen även fast hon bara hade ridit en gång tidigare i sitt liv.

Vi blev tilldelade varsin häst och Mikaela som var ovan fick en kille som skulle gå bredvid henne på ridturen. Och iväg bar det..men inte på någon skogsväg så som vi hade trott utan rakt ut bland trafikkaoset på huvudvägen som som tur är inte är speciellt stor!

Mikaela vände efter ett tag då hon valde att ta 1-timmarsturen istället medan jag och den Filippinske pojken som red i shorts och flip flop red vidare upp till Boracays högsta punkt samt ner till en strand där vi fick galoppera längs strandkanten vilket var riktigt härligt. Hästen jag red, Apache, var riktigt lydig och riktigt mysig att rida, men någon galoppskänkel behövde man aldrig lägga till eftersom han stack iväg i galopp så fort guiden gjorde det. Lite speciellt var det att guiden aldrig förvarnade innan en galopp utan stack bara iväg helt plötsligt, det överraskade mig en hel del speciellt första gången men sedan var jag ju beredd. Ena gången stack han iväg när vi red jämsides och satt och pratade med varandra, haha! Riktigt roligt var det i alla fall och helt klart värt de 1160 Peso jag betalade, kring 200 SEK.

Anders tog en tricycle till stranden och inväntade oss där för att kunna ta lite strandbilder, att Jossan sedan glömde bort att ta av sig sina nyinköpta solglasögon är något man får förbise ;).



Väl tillbaks på Blue Mango intog vi lite välbehövlig frukost och la oss sedan och lyssnade på ljudböcker och halvslumrade några timmar på varsin solstol.

Denna årstid är enligt oss helt perfekt att vara här eftersom det inte är lika mycket turister överallt men ett litet minus i kanten är väl att solen inte tar lika bra som i t.ex. Februari =(. Men detta verkar inte vara något som påverkar alla de Koreaner, Japaner, Kineser och alla de andra turistande asiaterna eftersom de envist strosar omkring med sina paraplyer, heltäckande kläder och stora solhattar samt smörjer in sig i en blekande (!) solkräm med SPF 50 för att vara helt säkra på att inte få någon som helst färg på sina bleka kroppar!

Än en gång blev det middag på Zulu Plaza till Anders glädje och där efter var vi och fick oss en helt underbart timmes massage för ca 65 kronor! Det kommer helt klart bli fler massagetimmar på det stället innan vi far härifrån =).

Och till alla er som undrat, vi har absolut ingen hemlängtan! Vore mycket bättre ifall vi kunde få stanna kvar ute i vida världen och så kom alla våra nära och kära hit tills oss istället =).

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vill bara säga att jag planerar en resa till Filippinerna och nu läst igenom alla era inlägg och jag inspireras så! Detta är den bästa info jag hittills hittat om Boracay!

    Er resa verkar underbar och jag hoppas att min blir minst lika bra :)

    SvaraRadera