torsdag 13 maj 2010

Boracay

Måndag och dags att resa vidare från Manila till Borocay. Eftersom det inte finns någon flygplats på Borocay så tog vi flyget till Caticlan och sedan en liten båt över till Borocay. När vi kom till Manila igår hade vi endast den summa pengar som vi hade växlat till oss under gårdagen från de Australienska dollar vi hade kvar och ville inte ta ut så mycket mer pengar inför vår natt i Manila. Men eftersom vi nu har rest runt i länder där det kryllar av bankomater och det går att använda kortet överallt så tänkte vi inte så mycket mer på det. Vi hade precis pengar så att de räckte till den obligatoriska flygplatsskatten som de verkar ha på alla flygplatser i de asiatiska länder vi varit i och tänkte därför ta ut pengar innan vi klev på planet.

Men utan att ha hittat en endaste bankomat blev vi tvungna att kliva på planet med tanken att vi ju kunde ta ut pengar när vi kom fram till Caticlans flygplats. Men ack vad vi bedrog oss! Caticlans flygplats var ett litet stenhus där man fick fylla in ankomstblankett samt vänta på sin tur att lyfta av sin väska från de kärror de var lastade på och absolut ingen bankomat i närheten. En man berättade för oss att det fanns en bankomat vid färjestationen, men den fungerade nog inte..jaha vad gör man då då?

Men som tur var klev en snäll Filippinsk kvinna in och hjälpte till genom att låna ut pengar samt följa med oss över till Borocay mot att vi kollade in det hotell hon föreslog. Eftersom vi inte hade något annat val så följde vi med henne och det var ett riktigt lyckokast för vår del eftersom hon guidade oss genom hela processen där biljetter, avgifter och tri-cykle (deras taxi) skulle betalas. Vi behövde bara följa efter henne och göra det hon sa åt oss att göra, hur smidigt som helst =). Väl framme på hotellet som var riktigt fint och till någorlunda pris (360 kronor/natt) bestämde vi oss för att stanna en natt så att vi i lugn och ro kunde kolla ut vart vi ville bo sedan. Efter många om och men godtog kvinnan som guidat oss det sista vi hade kvar av pengarna hon lånat oss, ca 20 svenska kronor, som dricks för den hjälp hon ju hade gett oss. Pengarna sa hon att vi kunde ge till hotellet som sedan skulle ge dem till henne.

Eftersom vi inte hade haft några pengar tidigare under dagen så hade vi inte heller ätit något så det första som gjordes efter att vi var incheckade och pengar hade tagits ut var att gå och äta lite mat. Det finns mängder av restauranger längs White Beach strandpromenad som verkligen är en riktig strandpromenad eftersom man ju går i sanden längst upp på stranden.

När vi strosade runt lite hittade vi till slut fram till det dykcenter som vi tidigare fått rekommenderat, Blue Mango dive Center. Vi pratade en stund med ägaren och bestämde oss för att under morgondagen checka in där istället och skriva in oss på varsin dykkurs. Anders för Open Water PADI och Jossan på en Discover Scuba Diving kurs. Detta hotell ligger precis på strandpromenaden och det är gratis internet, gratis frukost (som serveras den tid du väljer att stiga upp), gratis vatten på flaska, gratis solstolar på stranden, gratis lånehanddukar för stranden och kostar oss endast 240 kronor natten vilket känns helt okej med tanke på allt som ingår.

Resterande timmar av dagen ägnades åt att strosa runt på lite diverse marknader för att införskaffa ett par sandaler åt Anders eftersom Jossan vägrade låta honom använda sina gympaskor i denna hetta. Han inhandlade även 2 par badshorts för 35 kronor styck innan shoppingrundan avslutades för denna gång. Till kvällen blev det lite billiga drinkar på stranden samtidigt som vi kollade på lite dansuppträdanden, eldshower och livemusik. Drinkpriserna ligger ungefär mellan 10-30 kr här så man ska väl inte klaga ;).

Sänggång blev det inte förens vid 4-tiden då vi satt uppe och pratade med nära och kära via Skype.

Borocay är verkar vara precis så mysigt och vackert som vi hade hoppats på och vi ser verkligen fram emot de varma och soliga dagar vi ska tillbringa här!