torsdag 6 maj 2010

Blue Mountains

För fredagen hade vi som sagt en tur inbokad till Blue Mountains så efter att ha stoppat undan våra väskor i vårt nuvarande hotells bagageutrymme så promenerade vi bort till upphämtningsplatsen. Som vanligt tog själva upphämtningen av människor en stor del av tiden och inte blev det ju bättre av vi fick återvända till ett hotell för att hämta upp en tjej som hade suttit på sitt rum och väntat på att de skulle ringa till henne och säga till om att bussen var där?! Jaa.. vad ska man säga!

Iväg kom vi i alla fall och vårt första stopp var på ett djurreservat där de tar hand om skadade koalor och kängurur. Utanför vår buss möttes vi av en man med ett litet, litet djur i famnen. Han berättade att Blossom, som hon kallades, tillhörde den minsta sorten av känguru.

Väl inne sprang alla kängurur lösa och ifall du hade något att bjuda på så vågade sig de modigaste fram för att smaka och några lät sig även bli klappade på. På reservatet fanns även en hel del andra djur så som Dingo (vildhund), krokodil, mängder av fågelarter, strutsar o.s.v.

Till vår förtjusning upptäckte vi att de både hade en Koala vid namn Charlie och en som hette Milo vilket ju fick oss att tänka på våra små prinsessor som väntar på oss där hemma. Vi fick chansen att ta kort med koalan Charlie som förnöjt satt och tuggade i sig löv och verkade tycka att livet var precis lika härligt som vår Charlie där hemma gör =).

Innan vi kom till reservatet hade vi nog inte riktigt förstått hur många olika typer av kängurur det finns. Det fanns både blandade storlekar och färger där de vita var albino.

På vägen ut från delen med de andra djuren passade vi på att göra ännu ett stopp där det fanns lösa kängurur. Några av dem var riktigt nyfikna och framfusiga så de vågade sig till och med på att ta stöd mot en samt undersöka vad man höll i händerna och krafsa lite på en.

Bland de lösa kängururna får man se upp för strutsarna, som även de är lösa, och otroligt sugna på det godis som folk köper på sig utanför för att mata kängururna med. Vi såg en hel del människor som blev fråntagna sitt godis av dessa framfusiga strutsar.

En av de små kängururna bar på en kängurubebis i sin mage men tyvärr hann vi aldrig se denne titta ut mer än med sitt huvud innan det var dags att bege sig vidare på vår tur. Vi hade tyvärr bara en timme i denna park och hade gärna önskat oss minst en halvtimme till!

Nästa stopp på turen var för en buffé-lunch på ett hotell i närheten av Blue Mountains innan vi sedan mätta och glad fortsatte till vårt första utsiktsplatsstopp vid de berg som har kommit att kallas för ”Three sisters”, ”Tre systrar”.

Det fanns två olika berättelser om dessa berg och de tre systrarna, en som berättas på den sydliga sidan och en på den norra beroende på vilken ”klan” man tillhörde.

Efter detta stopp for vi bara en liten bit till innan vi var framme vid själva bergsstoppet. Här kunde man välja mellan att åka kabinbana, eller små vagnar på världens brantaste tågräls, eller gå ner för berget. Vi valde det billigaste alternativet, att gå, vilket guiden sedan när alla andra betalande människor försvunnit ur sikte, berättade var det bästa valet!

Så 1000 trappsteg ner och sedan 1000 trappsteg upp igen gick vi i denna härliga regnskog med ett vackert men inte så vattenfyllt vattenfall som utsikt. Bergen är dock inte så blå som man kan tänka sig när man åker till Blue Mountains men med lite fantasi och god vilja kan man skymta att de har en liten blåtonad nyans på håll. Denna blåa färg sägs i alla fall bero på att Eukalyptus träden släpper ifrån sig partiklar som gör att luften kring bergen skiftar i blått.

Vi kikade även in i en gammal kolgruva som fanns nere bland bergen.

Vårt sista utsiktstopp på denna tur var vid ännu ett vattenfall, men inte heller detta hade så mycket vatten rinnande i sig. Dock var det otroligt vacker utsikt över bergen där så det blev självklart en hel del fotograferande =).

Innan det var dags att bege sig hemåt stannade vi till i en liten by/stad i närheten av Blue Mountains där de bland annat hade en godisaffär som var känd för att ha godis från hela världen. På något underligt sätt lyckades Jossan ta sig ut ur butiken utan att köpa något och vi strosade sedan butiksgatan där det kryllade av vilda Kakaduor.

För att slippa undan den värsta rusningstrafiken får man med detta bolag åka en liten färja sista biten in till stan vilket var en härlig avslutning på en lyckad dag. Tyvärr går ju solen ner så tidigt nu när det är höst här så det var alldeles mörkt ute men det var ändå häftigt att åka emot Sydney med alla dess lampor och ljus.

Väl tillbaks i Sydney åt vi lite samt bytte hotell innan vi begav oss ner till det danska paret för att dricka lite bubbel och bara ha det trevligt.