onsdag 21 mars 2012

Djungelliv

Nu är vi tillbaks i civilisationen igen och vi har även hunnit med att förflytta oss till Argentina och närmare bestämt Buenos Aires!

Vi tänkte nu försöka oss på att sammanfatta våra underbara, händelserika och blöta dagar i Amazonasdjungeln.

Dag 1 och 2 i Amazonas
Efter att ha tillbringat natten på hotell Brasil, som tur-företaget, Amazonas Juma Tour, bokat åt oss i Manaus, så blev vi upphämtade av David som sammanförde oss med de andra som också skulle ut till lodgen idag (2 svenska tjejer, 1 brasilianskt par och 4 franska tjejer). Hotell Brasil kanske inte det bästa hotellet vi sovit på men det verkar som att vi ändå hade tur då vi senare träffade andra som hade haft kackerlackor och dylikt på sitt rum.

Vi blev skjutsade i en mini-buss till en anslutande båt som tog oss över vattnet där vi kunde se de två floderna mötas. Den mörka, Rio Negro, och den ljusa, Rio Solimoes, riktigt häftigt att det är så otroligt tydlig skillnad mellan dess färger där de flyter bredvid varandra utan att blandas. Det är dessa två floder som så småningom bildar Amazonasfloden.

Väl iland blev vi än en gång instoppade i en minibuss och förutom ett litet stopp för att kolla in några gigantiska näckrosblad vid en kyrka så for vi raka vägen till nästa transportbyte.

Som ni ser så går det inte att korsa vägen under regnperioden

Nu var det dags för en längre båttur som tog oss genom fantastiska områden i Amazonas och redan här var vi helt förstummade över dess natur!

Vanligt boende vid Amazonasfloden
Vår lodge ägs av en familj bestående av mamma, pappa och 4 barn och ligger mitt i den grönskande djungeln vid sjön Juma. Vårt boende för 2 av våra 4 nätter i djungeln bestod av en liten ”hydda” med egen toalett, en liten balkong med hängmatta på och en säng täckt med myggnät runt. Helt okej för att vara djungelboende!

Utsikt från vår Lodge
Vår hydda

Efter vi intagit lite lunch inföll lite vilotid eftersom eftermiddagsturen inte börjar förens vid 15. Vi blev dock överraskade av vår guide, Mathias, då han berättade att vi skulle tillbringa vår första natt campandes ute i djungeln och sova i hängmatta. Det var vi och 4 amerikanska killar som fick packa ihop våra saker och klä på oss regnkläder, det kan verkligen regna här i regnskogen, och bege oss iväg med vår båt.

Vår guide Mathias var otroligt kunnig men tyvärr lite tystlåten och man fick hela tiden fråga honom ifall man kunde hjälpa till med något. Men att ha en guide som är överlevnadsexpert, utbildad sjuksköterska samt utbildad livräddare kändes i alla fall tryggt när man ska övernatta i djungeln.

Anders i full fart med macheten
Josefin var otroligt glad över det inhandlade brasilianska myggmedlet, Repellex, då det finns en hel del myggor här även fast det för tillfället är lågsäsong för dem i och med att vattnet är så högt under regnperioden. De som använde sig av sina hemländers myggmedel fick mycket mer myggbett än vad vi (läs Josefin eftersom Anders aldrig får myggbett) fick.

Mathias egengjorda fläkt
 På själva campingplatsen hade de sedan tidigare byggt upp ett tak gjort av palmblad för att skydda mot eventuellt regn. Så där inne fick vi hänga upp våra hängmattor och klä in dem i myggnät. Mathias visade oss hur vi kunde sätta upp pinnar på utsidan av myggnätet för att slippa ha myggnätet tätt intill kroppen när vi skulle sova.

Vår måltid denna kväll var nog den godaste campingmåltiden vi någonsin ätit. Mathias grillade en hel kyckling, kokade ris, gjorde sallad och skar upp färsk ananas medans vi andra satt och spelade ett brasilianskt kortspel som Mathias hade lärt de amerikanska killarna kvällen före. Vi passade även på att sjunga för Mathias då han fyllde 35 år denna dag.

Efter middagen var vi ut på en liten kvällstur och letade lite olika djur. Mathias förvånade oss alla genom att helt plötsligt komma springandes på kanten av båten och kasta sig ner mot vattnet men det visade sig vara för att han hade sett en Cayman , en typ av alligatorer, som han hade tänkt fånga med sina bara händer ;).  Han misslyckades dock denna gång men vi såg lite röda ögon, caymaners ögon lyser röda i mörker ifall man riktar en ficklampa emot dem, samt en orm och några grodor.

Att sova i djungeln, i en hängmatta, var en mycket speciell upplevelse då man inte riktigt vet hur man ska ligga i hängmattan för att det ska vara skönt. Där utöver har du ju även alla ljud som finns i en djungel och att vakna upp mitt i natten av att apor väsnas, så mycket att du tror att det är någon som håller på och avverkar skog alldeles intill dig, är ju också något man kommer att minnas länge!

Efter lite frukost bestående av mackor, kokta ägg och ananas samt hoppackning av våra hängmattor med mera så åkte vi en sväng med båten.

Vi fick hälsa på en familj som bodde ute i djungeln i ett litet hus gjort av flätade palmblad. Familjen bestod av mamma, pappa och 11 barn varav 5 fortfarande bodde hemma och 6 bodde inne i Manaus. Familjen ägde en gris, några hönor, en jättesöt katt och ett gäng hundar som alla sprang lösa omkring på gården.

Alla hem verkade ha minst 1-2 och ibland fler hundar
Mathias visade oss även familjens ananasplantage samt hur processen för att kunna göra en rot, som såg ut lite som en potatis, innehållandes en dödlig vätska ätbar för människor. Han berättade att ryska soldater tidigare alltid bar på sig en liten dos av denna vätska, cyanid, för att ifall de blev tillfångatagna kunna ta livet av sig själva. Han berättade även att vildsvinen kunde äta denna rot och för att kompensera giftet åt de även icke giftiga rötter och på så vis kunde deras kropp balansera giftdosen så att de ej dog av den.

Sonen i familjen, som tyvärr inte var hemma, gjorde på fritiden halsband och armband så Josefin passade på att köpa med sig ett litet minne hem.

Innehållet i denna frukt kan både ätas färskt och användas för tillverkning av vit chocklad
Väl tillbaks på lodgen blev det lunch och lite vila inför eftermiddagsturen. Man tillbringar otroligt mycket tid i båten på dessa turer och vi åkte runt för att titta på olika växter och för att söka efter djur. Vi såg en del apor och fåglar och försökte även smyga ikapp ett gäng bråkande apor, Howling Monkeys, men de förflyttade sig hela tiden när de hörde oss komma.

På denna tur började även vår eller Mathias otur med motorer då vi fick paddla vissa bitar eftersom han inte fick igång motorn.

På kvällen var vi ut med en annan grupp och fick vara med när de letade efter Caymaner. Denna tur var lite galen då vi satt på helspänn och inväntade att de skulle se några röda ögon lysa i mörkret när de lyste med sina ficklampor in i vassen och när de såg någon så styrde de rakt mot dem i hopp om att kunna fånga dem. Ena gången hade de sådan hög fart att halva båten for in i under ett träd och det var med nöd och näppe ingen skadades av de grenar som trycktes emot oss.

Till slut lyckades vår guide i alla fall fånga inte bara en utan två stycken mindre Caymaner, ca 2,5 år gamla, som höll på och bråkade om mat. När vi sett dem båda släppte han iväg den ena och visade och berättade sedan lite mer om den andra. Det är vanligast att hitta honor i dessa områden då könet styrs av värmen på ägget och varmare temperaturer medför fler honor.

Det var en mycket upplevelserik dag och det var riktigt skönt att få krypa ner i en riktig säng denna natt!