lördag 5 juni 2010

Mot Kina

Söndag och ännu en dag då vi var tvungna att vara uppe före tuppen eftersom vårt flyg gick redan klockan 9 på morgonen. Efter att ha gått igenom hela den långsamma proceduren med incheckning, terminalavgiftsbetalning och säkerhetskontroll hade all vår tid nästan runnit iväg och det var precis dags att gå ombord när vi kom till vår gate.

Väl framme i Kina och Peking satte språkbarriären genast käppar i hjulen för oss. Efter många om och men fick vi reda på vilken buss vi skulle ta in till stan och när bussen väl var framme vid tågstationen försökte vi få reda på vart vårt hotell, vars namn vi fått nedskrivet på kinesiska, låg. Att bara ta en taxi sista biten visade sig vara mycket svårare än vad vi trott då ingen taxichaufför ville köra oss och alla människor var helt urusla på engelska?! Till slut hjälpte en kinesisk man oss att övertala taxichauffören och vi kom iväg till vårt hotell.

Vi bor på Beijing Jade Garden Hostel för ca 240 kronor natten inklusive frukost vilket känns som ett riktigt bra pris då hotellet är riktigt fint och välskött.

På kvällen promenerade vi bort till nattmarknaden här i närheten som vi trodde skulle innehålla kläder men som visade sig endast innehålla kinesiska matspecialiteter såsom sjöstjärna, ormar på grillspett, rykande drycker och mycket annat underligt som vi inte kände oss speciellt sugna att smaka på.

Så efter vår första dag här har vi tagit fram ett passande ordspråk:
Det bästa med Peking är att inte en enda människa förstår vad du säger!
Och det sämsta med Peking är att inte en enda människa förstår vad du säger!