lördag 5 juni 2010

Divisoria marknaden

Lördag och avresedag till Manila. Vi tog ett tidigt plan med Philippine Airlines och vi var riktigt glada för att vi hade valt denna något dyrare flygresa än med Cebu Pacific då det visade sig att deras flyg blev ca 2 timmar försenat. Vi träffade ett danskt par på flygplatsen, som har bott på Blue Mango samtidigt som oss, som hade suttit och väntat på sitt flyg ett bra tag och nu fick se oss komma långt efter dem och sedan åka iväg mycket tidigare. Vårt plan var allt annat än försenat då vi överraskande nog ankom ca 40 minuter tidigare än beräknat till Manila vilket ju inte är illa för en ca 55 minuter lång flygresa. Kändes lite underligt att en plan kunde avgå så mycket tidigare än beräknat och sedan helt utan problem få landningstillstånd..men men vi får ju påminna oss om att vi ju inte befinner oss i Sverige just nu!

När vi hade hämtat ut vårt bagage och skulle ta oss till vårt hotell strulade det lite eftersom vi inte kom ihåg hotellets namn och på något sätt hade lyckats radera informationen som var sparad på mobilen. Dock kom vi ihåg ungefär vart det låg så efter lite frågande fram och tillbaks hittade vår taxichaufför fram och skrattade gott då han ju under färden försökt sålt på oss ett hotell som väl framme visade sig vara just det hotell vi skulle till.

Dock har vi nu lärt oss att ifall man vill ha ett billigt hotell nära flygplatsen är det nästan enklast att bara låta taxichauffören ta dig till det hotell han rekommenderar. För de kommer verkligen alltid ett rekommendera ett hotell så ifall du har någorlunda koll på vad ett rum bör kosta så kan du enkelt och smidigt få tag på ett bra hotellrum på detta sätt och slipper krångla med adresser och dylikt.

På hotellet hämtade vi ut ryggsäcken som vi lämnade där innan vi for till Boracay och sedan tog vi en tricycle bort till shoppingcentret SM Bicutan där det skulle vara billigt att shoppa kläder enligt hotellpersonalen. Detta var dock inte riktigt vad vi sökte så efter lite frågande så gick vi vidare mot något de kallade för Wetmarket där de verkade otroligt förvånade över att se turister. Anders inhandlade ett par flip-flop innan vi fortsatte att fråga oss fram emot fler marknadsplatser.

Nere på en liten bakgata hittade vi en frisör som klippte Anders för 5 kronor och sedan även rakade honom för ytterligare 5. Eftersom det var så billigt så gav vi rejält med dricks, hela 100% gav vi till deras stora glädje =). Det var otroligt trevliga och nyfikna på frisörsalongen och det samlades en hel del vuxna och barn där som ville försöka sig på att säga något engelskt ord till oss. De var mycket förundrade över hur vi klarade av att gå runt i dessa områden utan guide och erbjöd oss självklart guidning som vi glatt tackade nej till eftersom vi så gärna virrar runt på egen hand.

Efter lite frågande, pekande och tricycleåkande där tricyclen mer fungerade som en buss som de fyllde med så många människor som möjligt och bara körde en viss sträcka fram och tillbaka hittade vi till ännu en liten marknad. Inte heller här hittade vi riktigt det vi sökte och när de började försöka sälja på oss grejer genom att skratta och säga att de hade kläder för våra stora bakar så kände vi att det nog var dags att ge sig av.

Till slut lyckades vi få tag på en kvinna som förstod vad vi ville ha och kunde rekommendera oss att fara till Divisoria. Eftersom kvinnan sagt att det borde kosta oss 300 Peso (ca 60 SEK) att ta oss dit med taxi så höll vi oss till det priset när vi frågade i taxibilar, där de självklart krävde mycket mer eftersom vi är turister, så fick vi till slut med hjälp av en man som sprang runt och frågade mängder av taxichaufförer, tag på en taxi som kunde köra oss. Mannen som hjälpte oss ville ha 10 Peso (ca 2 kronor) för besväret vilket han självklart fick men egentligen var han nog värd mycket mer så som han flängde runt =).

Divisoria hade verkligen det vi hade eftersökt hela dagen, massor av billig shopping i stora varhus (vi hann dock bara gå i ett av dem) där affärerna mer liknar marknadsstånd. Här blev det en hel del shopping och när varuhuset väl stängde så var det bara att fortsätta shoppingen utanför där en nattmarknad hade slagits upp.

Överallt där vi har varit här i Filippinerna finns det massor av ”pojkflickor” men på Divisoria kryllade det verkligen av dem och den ena var värre än den andra. Den mest överdrivna av dem alla, han/hon på bilden nedan, lät oss gissa ifall han/hon var en tjej eller kille så vad tror ni? Han/hon var helt galen och posade glatt när vi ville ta en bild efter att ha köpt några solglasögon från honom/henne.

Eftersom det tar ca 1 timme att ta sig från Divisoria tillbaks till Manila var det ganska så svårt att få tag på en taxi som kunde köra oss tillbaka. Men efter att ha tvingats in och åkt en bit med en tricycle med stopp på ett matställe eftersom vi var hungriga så fick vi tag på en taxi som kunde skjutsa oss hela vägen tillbaks till hotellet där vi skyndade oss att packa om våra ryggsäckar som börjar bli otroligt fulla nu innan det var dags att vila sig några timmar inför morgondagens resa till Kina och Peking.