lördag 24 mars 2012

Shopping & Tango

Vår tisdag i Buenos Aires ägnade vi åt att åka till ett område som heter Palermo där det finns mängder av Outlet-butiker. Josefin passade under denna tur på att införskaffa denna resas allra första klänning! Men det lär nog hinna bli några fler =).

Vanligt med figurer ovanför restauranger & butiker

6-filig väg i Bouenos Airesa i bägge riktningarna
Ordet rea är verkligen överanvänt här eftersom nästan varenda butik har tryckt upp det på sina skyltfönster men på många ställen hade de riktigt bra priser och alla de plagg Josefin köpte var det riktiga Thailands-priser på! Det var flera butiker som sålde ut det mesta i sin butik för endast 30 kronor plagget. Så där klev Buenos Aires upp ännu en grad i skalan, gott vin, god mat, bra priser på mat och vin, samt billiga kläder!

För Anders del, som faktiskt är den som skulle behöva införskaffa något plagg, blev det inte ett enda inköp under hela dagen. Men som tur var så kunde vi efter vår shoppingtur hämta ut våra kläder som vi lämnat in på ett litet tvätteri i närheten av vårt hotell direkt efter att vi checkat in igår. Supersmidigt och riktigt billigt då det kostade oss ca 60 kronor att få två proppfulla maskiner tvättade och torkade.

Väggmålning av den otroligt populäre f.d. fotbollsspelaren Maradona
Vi avslutade vår härliga dag med ett besök på samma restaurang som dagen innan. Och tro det eller ej så var nog köttet om möjligt ännu godare idag! Så det var två otroligt mätta och belåtna individer som strosade tillbaks till hotellet efter den middagen.

Hotellet som vi bor på, Alex Hotel, var när det byggdes ett av de första lite lyxigare hotellen i Buenos Aires. Det kanske inte är riktigt lika fint idag, mer som ett normalfint plus hotell i Stockholm, men det har i alla fall valt att behålla hotellets originalslogan ”Heterofriendly Hotel” ;).

Onsdagen blev en riktig slappardag då vi egentligen hade planer på att både gå på fotboll och hästpolo. Men eftersom båda dessa bytt datum så fick det bli ändringar i dagschemat. Vi startade istället dagen med att bara ta det lugnt på hotellrummet innan vi gick för att ännu en gång äta på vår favoritrestaurang. Idag hade vi bestämt oss för att testa en av deras pastarätter eftersom vi hört att andra gäster hade berömt dessa och sagt att de var mycket bättre än i Italien.

Så sagt och gjort blev det pasta idag och vi har alla gånger vi varit där valt att dela på maträtterna vilket räcker gott och väl! Vi tänkte även lyxa till det såhär på ”lill-lördag” och ta ett glas vin till lunchen, dock kanske vi inte riktigt anade att det lilla glaset vin skulle vara så stort.. ;)

Där efter strosade vi vidare in mot centrum och köpte där biljetter till turistbussen som går runt i Buenos Aires. Turistbussen kostade 70 peso (ca 105 kronor) per person för 24 timmar och är väl inget som vi riktigt skulle rekommendera någon icke arkitekturintresserad att åka med eftersom det är mest är hus och arkitekter du får se och höra om.

Höjdpunkterna på turen var dock stoppet vid Boca Juniors arena, där Anders inhandlade en fotbollströja, samt att vi genom denna busstur hittade till det lilla pittoreska område, Caminito, med små färgglada hus och mysiga restauranger med tangodansande par.

En liten rolig historia med Boca Juniors färger, som vi har lärt oss under resan, är att de vid sitt grundande inte riktigt visste vilka färger de skulle ha. De bestämde sig därför att åka ned till hamnen och ta de färger som flaggan på det första skeppet som anlände till hamnen hade. Slumpen föll sig så att det allra första skeppet som kom till hamnen var svenskt och det är därför Boca Juniors färger är gul och blå!

Dock kom vi dit lite sent så de flesta restauranger hade redan stängt så efter ett vinglas och lite poserande tillsammans med det tangodansande paret så hoppade vi på bussen igen och beslutade oss för att göra ett nytt försök dagen efter istället.

Tredje kvällen i rad fick det bli vår nyutnämnda favoritrestaurang som fick stå för vår middag. Vi tog samma rätt som kvällen innan, supergod oxfilé, och inte heller denna gång gjorde de oss besvikna! Vi kan verkligen varmt rekommendera denna restaurang ifall ni någon gång befinner er i Buenos Aires!