lördag 10 mars 2012

Helikoptertur

Onsdagen blev en riktigt händelserik och aktiv dag då vi började direkt efter frukost med att ta oss en promenad bort till turistcentret som ligger mitt på Copacabana beach för att köra tusen frågor med den stackars killen som stod bakom disken.

Där efter gick vi ytterligare en bit innan vi tog en taxi bort till Sockertoppen eftersom vi av killen i turistcentret fått reda på att vi kunde vandra upp för det första berget vilket var precis vad vi tänkte göra.

Julen som i Sverige?
Vandringen upp för berget tog inte riktigt 20 minuter som killen sagt till oss, men det var en härlig men jobbig tur genom den grönskande skogen.

Väl uppe på toppen hade solen tyvärr gått i moln över vår huvudattraktion för dagen, Kristusstatyn. Det var nämligen så att vår vandring upp till toppen inte enbart gjordes för vandringens skull, utan vårt mål var att ta den helikoptertur som Anders suktade så mycket efter under vårt första besök på toppen.

Vi hann både med att sola, äta lunch, sola lite till och vandra runt uppe på toppen innan molnen äntligen valde att skingra sig så pass runt kristusstatyn att helikopterturen kunde bli av.

På helikopterturen var det vi och ett par till och tyvärr missade Anders platsen bredvid piloten då vi trodde att alla fyra skulle sitta där bak. Men det var i alla fall en helt otrolig tur med fantastiska vyer över Rio och Kristusstatyn, som vi flög runt 2 gånger. Halva vårt sällskap upplevde dock inte alla stunder under turen som lika fantastisk som den andra parten utan valde istället att blunda de stunder då höjdrädslan blev för stor.

Fotbollslaget Flamengos träningsarena

När vi väl stod med båda fötterna tryggt på jorden igen så påbörjade vi direkt vandringen ner för berget för att försöka hinna med en tur bort till kristusstatyn för att även kunna beskåda den från marknivå. På vägen ner såg vi små, små apor varav den ena hade en liten unge på ryggen. Vi har aldrig tidigare sett så små apor så självklart var vi tvungen att ta en hel del bilder på dem innan vi kunde fortsätta vidare.

Vi tog en taxi till kristusstatyn men väl framme visade det sig vara 1,5 timme i kö till tåget och vi hade inte kontanter nog för att ta en buss upp. Detta plus att det började närma sig solnedgång gjorde att vi bestämde oss för att avvakta och istället ta kristusstatyn nästkommande dag.

Eftersom vi inte lyckades få tag på en taxi bestämde vi oss för att hoppa på den buss som lägligt nog passerade förbi oss och skulle förbi Ipanema där vi ju bor. Dock var vi så oroliga för att inte kliva av i tid, eftersom vi inte åkte längs gatorna vi tidigare promenerat på, så vi råkade kliva av lite väl tidigt, redan vid Copacabana beach, så det fick bli ännu en promenad för vår del.

Kvällen tillbringade vi på vårt rum med att vila våra trötta ben och skriva ner lite i bloggen och bland våra övriga anteckningar. Middagen blev lite väl sen och det mesta var stängt när vi väl tog oss ut så det fick bli pizza-slices att ta med på rummet.