söndag 16 januari 2011

Gästblogg a la Magnus

Då har turen kommit till Magnus att berätta om Karibiens alla fantastiska underverk och skapelser. I skrivande stund befinner vi oss på ön St. Johns huvudstad Antigua men eftersom internetuppkoppling är en bristvara under kryssningen är också priset väldigt högt för att få kontakt med övriga världen. Det gör oss inte speciellt mycket för vi lever i nuet och tar dagarna som de kommer.

Nu har vi seglat runt på de karibiska haven nästan fem hela dagar och intrycken är varierande. Efter 36 timmar på öppet hav gick vi iland på den kända ön Barbados. Direkt när vi kommer ut från färjeterminalen ville alla mörka rasta-människor ha våra dollar, istället för att sätta oss i en taxi tar vi en promenad in till staden Bridgetown, känns som att det var ganska passande efter all den mat vi fått i oss under senaste dygnet. Vi besökte stadens torg och sedan vandrade vi tillbaka till terminalen för att invänta den första utflykten tillsammans med några andra från en gigantiska fartyget vi åker med.

Det är totalt 3000 passagerare ombord och vi servas av 1200 trevliga besättningsmän. På buffen dukas det upp pizza, hamburgare, tacos, kyckling och olika storters smörgåsar. Till middag är det alltid tre rätters och du väljer själv det du är sugen på. Åter till utflykten där vi fick bada med sköldpaddor och följa stingrockornas framfart efter havsbotten. Nu kan Anders också skryta med att han har blivit biten av en sköldpadda. Det var en kanonhärlig utflykt och när vi var tillbaka på båten kunde vi fylla på med ny energi i form av buffé.

Igår när vi besökte St. Lucia blev det en mindre bra utflykt, efter att Anders fyndat ett par flipflop på marknaden bestämde vi oss för att åka utanför staden Castries till den vackraste stranden på hela ön. När vi väl har tagit oss dit inser vi att det inte bara är vi som har blivit lurade. Vi tillbringar ca två timmar på den smala och röriga sandstranden tillsammans med 1000 andra från fartyget.

Snart är det Anders födelsedag och då får vi återigen dressa upp oss med fluga och frack.

Dessa två bilder är från den första formella middagen på båten